Mediation bij beëindiging dienstverband

Stelt de werkgever of werknemer beëindiging van de arbeidsrelatie voor? Of wilt u deze mogelijkheid graag met elkaar bespreken? Kies dan voor mediation.

 

Afspraken via mediation

 

Wanneer beëindiging van de arbeidsrelatie wordt voorstelt. Of u komt samen tot deze beslissing, is het de kunst om samen tot goede afspraken te komen.

 

Vaak is het gewenst dat u samen in een vertrouwelijke setting met bemiddeling tot een oplossing komt waar u beiden achter staat.

 

Mediation heeft als voordeel dat er geheimhouding geldt, hierdoor kunt u vrij spreken over de mogelijkheden van het beëindigen van de arbeidsovereenkomst.

 

Voordelen van mediation

 

  • Geheimhouding;
  • Escalatie wordt voorkomen;
  • In korte tijd uit elkaar;
  • Elkaar na einde nog in de ogen kunnen kijken;
  • Naast financiële zaken ook ruimte voor afspraken over afscheid, emotionele afsluiting, mogelijkheid om uitleg te geven, miscommunicatie te bespreken;
  • Onbalans door minder kennis wegnemen, waardoor vertrouwen ontstaat;
  • Onafhankelijke juridische kennis tot uw beschikking.

Voorbeelden

In de praktijk zien we dat mediation vaak tot de gewenst resultaat leidt voor cliënten, namelijk een oplossing waar cliënten achter staan. Hieronder treft u wat voorbeelden uit onze praktijk. De voorbeelden zijn geanonimiseerd in verband met privacy.

  • Voorbeeld 1 - veiligheid nodig om te spreken

    Tijdens de intake met de werkgever blijkt dat werkgever van mening is dat het een lange strijd gaat worden. Werkneemster is al enkele maanden thuis i.v.m. ziekte, na een lang dienstverband.

     

    Tijdens de intake met werkneemster geeft werkneemster direct aan dat ze voor haar eigen gezondheid wil kiezen, en dit betekent dat ze wil stoppen bij werkgever. Ze is echter bang om dit aan geven, bang om haar eigen ruiten in te gooien. Ook geeft ze aan dat ze een WW-uitkering nodig, anders komt ze financieel in de problemen.

     

    Tijdens de mediation bespreken cliënten kort wat er is voorgevallen in het verleden, vervolgens geeft de mediator aan dat er twee paden te bewandelen zijn, die van een vaststellingsovereenkomst (exit-mediation) of re-integratie. De werkneemster voelt zich tijdens het gesprek sterk genoeg  om over de eerste optie te beginnen. De werkgever gaat hierin mee.

     

    Het gevolg is dat binnen twee mediationgesprekken een akkoord is bereikt en de communicatie weer is verbeterd. Cliënten konden voorafgaand aan de mediation niet meer met elkaar in gesprek komen. Na twee gesprekken ging het weer zo goed, dat cliënten een laatste – derde gesprek – samen hebben gevoerd.

  • Voorbeeld 2 - van mens tot mens

    In 10 jaar tijd is het bedrijf van werkgever gigantisch gegroeid van 1 medewerker naar meer dan 100 medewerkers. Deze groei zorgt er ook voor dat er intern ontzettend veel veranderingen zijn doorgevoerd. De werkneemster die ziek thuis zit, is de eerste werkneemster. De bestuurder van het bedrijf voert hierdoor de gesprekken met de werkneemster tijdens de mediation. Ze hebben immers een lange geschiedenis samen.

     

    De laatste maanden was er geen contact meer mogelijk tussen cliënten, alles werd over en weer verkeerd opgepakt, sinds de komst van de advocaat van werkneemster, raakte partijen zelfs nog verder van elkaar verwijderd. Dit zorgde ervoor dat partijen in een impasse zaten.

     

    Tijdens de mediation vinden cliënten de rust om samen te spreken over de veranderingen binnen het bedrijf, de plaats van werkneemster binnen het bedrijf, de gebeurtenissen vanaf het moment dat werkneemster ziek thuis was en enkel escalatie optrad.

     

    Er wordt vervolgens besproken hoe de re-integratie eruit zou kunnen zien; wat werkgever verwacht van werkneemster, wat werkneemster wenst van werkgever. Hieruit blijkt dat een samenwerking lastig gaat worden, onder andere omdat er in het verleden al zoveel is geprobeerd en de organisatie gigantisch is veranderd, werkneemster voelt zich ook niet meer op haar plek binnen de organisatie.

     

    Hierdoor bespreken cliënten vervolgens de optie om het dienstverband te beëindigen. Op dit moment wordt door de bestuurder bij HR advies ingewonnen en wint de werkneemster advies in bij haar advocaat. Uiteindelijk wordt een vaststellingsovereenkomst getekend, geven cliënten elkaar een knuffel, immers kennen ze elkaar al zo lang. En wordt een afscheidsfeestje georganiseerd.

     

    Voorafgaand aan deze mediation was communicatie met elkaar onmogelijk. Mediation heeft cliënten de mogelijkheid geboden om zaken uit te praten en om samen tot een oplossing te komen.

  • Voorbeeld 3 - functionering

    Werkgever en werknemer liggen steeds overhoop met elkaar. Werkgever geeft telkens aan dat werknemer onvoldoende functioneert. Werknemer geeft aan dat het niet aan hem ligt maar aan zijn collega’s en de nieuwe producten van werkgever. Werknemer geeft o.a. aan dat er met nieuwe verf wordt gewerkt, welke verf volgens hem onvoldoende van kwaliteit is.

     

    Tijdens de mediation worden werkafspraken gemaakt, welke periodiek worden geëvalueerd in de mediation. Uit de evaluaties blijkt dat het telkens niet goed gaat. Ook blijkt dat cliënten met hun karakters botsen.  Besproken wordt dat cliënten van elkaar moeten accepteren dat ze anders zijn, en dat zij een weg moeten vinden om wel met elkaar te communiceren.

     

    Het blijft echter moeizaam lopen. Deze situatie is niet wenselijk voor cliënten. Maar ook niet voor de collega’s die de gespannen sfeer opmerken.

     

    Uiteindelijk wordt een vaststellingsovereenkomst besproken. Werkgever heeft naar eigen zeggen gedaan wat hij kon doen, en ziet geen mogelijkheden meer. Werknemer geeft aan inmiddels met tegenzin naar zijn werk te gaan en ziet ook geen mogelijkheden meer. Een frisse start ergens anders lijkt werknemer beter. Cliënten bereiken dan ook een akkoord via een vaststellingsovereenkomst.

  • Conclusies

    Bij elke mediation blijkt dat cliënten vast zitten in hun conflict. Er is vaak zoveel gebeurd, dat communicatie haast niet meer mogelijk is. Het gevolg is escalatie.

     

    Door mediation zorgen we ervoor dat die volle emmer weer leegloopt. Er is tijd om naar de verhalen van beide cliënten te luisteren, om elkaar uitleg te geven en om misverstanden de wereld uit te helpen. U hoeft het niet met elkaar eens te worden, zolang maar enige duidelijkheid gecreëerd wordt, is het mogelijk om weer naar de toekomst te kijken.

     

    Uiteindelijk is het altijd aan de clienten om te kiezen voor een oplossing die bij hen past.

Staat uw vraag er niet tussen?

Waar kunnen wij u mee helpen?
1/4
Dit veld is verplicht
2/4
Dit veld is verplicht

3/4
Dit veld is verplicht
4/4
Dit veld is verplicht

Form submitted

Stel ons uw vraag, wij helpen u graag!

Neem contact met mij op

Liever direct contact opnemen?