Loud - Juridisch Advies & Mediation
18-10-2022 | Algemeen
Lees meer
Op het moment je als webshop een product of dienst verkoopt aan een consument, dan dien je deze consument bedenktijd te geven. Deze bedenktijd is wettelijk geregeld en bedraagt 14 dagen. Binnen deze 14 dagen, die ingaan na ontvangst van een product of dienst, mag de consument zich bedenken en daardoor terugkomen op de overeenkomst. Er zijn echter ook een aantal uitzonderingen.
Deze bedenktijd noemen we ook wel het herroepingsrecht. Als webshop dien je het herroepingsrecht van de consument kenbaar te maken bij deze consument. Je kunt je consument bijvoorbeeld informeren door in de algemene voorwaarden of op een pagina op jouw website aan te geven dat de consument een herroepingsrecht heeft.
Zoals gezegd, is de herroepingstermijn 14 dagen. Tot aan het einde van de 14e dag heeft een consument de mogelijkheid om de koop of de overeenkomst ongedaan te maken. Dit ligt anders als de 14e dag in het weekend of op een feestdag valt. In dat geval worden de 14 dagen verlengd tot de eerstvolgende werkdag.
Voorbeeld: In het geval een consument op 12 oktober een product bestelt op jouw website, dan kan deze consument zich tot 26 oktober 12 uur in de avond bedenken. Als 26 oktober op een zondag zou vallen, dan eindigt de bedenktijd pas op 27 oktober om 12 uur ’s avonds.
Een consument kan zowel mondeling (bijvoorbeeld telefonisch) of schriftelijk (bijvoorbeeld per brief, e-mail of via uw website) de overeenkomst ontbinden. Het is belangrijk dat je bij de koop een modelformulier voor de ontbinding aan de bevestiging toevoegt. Een andere optie is om een dergelijk model op jouw website te plaatsen en de consument te laten weten waar dit formulier te vinden is. Een consument is overigens niet verplicht om gebruik te maken van zo’n ontbindingsformulier.
Er zijn ook situaties waarin een consument zich niet mag bedenken. Een consument kan zich in ieder geval op grond van de wet niet herroepen in de volgende situaties:
Om deze herroepingstermijn van 14 dagen kun je als webshopeigenaar niet heen. Een consument heeft hier nou eenmaal recht op, tenzij sprake is van een van de genoemde uitzonderingen. Het is belangrijk om de consument te informeren over deze bedenktijd en om een ontbindingsformulier te verstrekken aan de consument. Bovendien raden we je aan om de bovengenoemde uitzonderingen – voor zover ze van toepassing zijn op jouw webshop – ook te vermelden (op jouw website).
Auteur: Amber Schut
Arbeidsrecht en sociale zekerheid