Algemene voorwaarden

De algemene voorwaarden worden als standaard document aan alle klanten uitgereikt naast een offerte, opdrachtbevestiging of overeenkomst. Deze algemene voorwaarden bevatten niet de kern, maar juist alles daaromheen. Het worden ook vaak ‘de kleine lettertjes’ genoemd. Met de algemene voorwaarden kan je in de offerte, opdrachtbevestiging of overeenkomst alleen het broodnodige benoemen (en het daardoor kort houden) en voor verdere voorwaarden verwijzen naar de algemene voorwaarden. Lekker makkelijk toch?

Waarom moet je algemene voorwaarden hebben

Het hebben van juiste algemene voorwaarden is van groot belang. Je wilt achteraf niet voor verrassingen komen te staan? Hieronder nog een aantal redenen om te gaan voor goede algemene voorwaarden:

 

 

  1. Je wilt niet steeds opnieuw in onderhandeling gaan over randzaken.
  2. De meeste ondernemers willen een beknopte opdrachtbevestiging, voor randvoorwaarden wordt eenvoudig verwezen naar de algemene voorwaarden.
  3. Je wilt de belangen van jouw onderneming beschermen en vastleggen hoe en onder welke voorwaarden je de opdracht uitvoert.
  4. De meeste opdrachten lopen goed, toch krijgt elke ondernemer een keer te maken met een wanbetaler, een klacht of je wordt (terecht of onterecht) aansprakelijk gesteld voor schade. Op die momenten kan je terugvallen op jouw algemene voorwaarden. Zo staat er bijvoorbeeld in de algemene voorwaarden dat je de werkzaamheden mag opschorten totdat er betaald is, geldt er een termijn waarbinnen de klacht ingediend moet zijn en staat er een uitgebreide bepaling over beperking van de aansprakelijkheid.
  5. Ook gelden de algemene voorwaarden als informatiebron. Wil de klant bijvoorbeeld de opdracht annuleren of opzeggen? Dan kijken ze in de algemene voorwaarden wat hierover geregeld is. Inderdaad, de algemene voorwaarden worden vaak pas gelezen als dit nodig is.
  6. Ook heb jij een informatieplicht. Je moet de klant voor of bij sluiten van een opdracht informeren over jouw voorwaarden bij de opdracht.

Wij helpen je graag om jouw algemene voorwaarden op te stellen of je algemene voorwaarden te controleren. Neem nu vrijblijvend contact met ons op!

In onderstaande video legt onze jurist Sanne de Kleijne kort uit waarom het van belang is om goede algemene voorwaarden te hebben.

 

 

 

De algemene voorwaarden worden als standaard document aan alle klanten uitgereikt naast een offerte, opdrachtbevestiging of overeenkomst. Deze algemene voorwaarden bevatten niet de kern, maar juist alles daaromheen. Het worden ook vaak ‘de kleine lettertjes’ genoemd. Met de algemene voorwaarden kan je in de offerte, opdrachtbevestiging

Referentie:

Dhr. van Dongen
De Witterskuil

 

“Wij vinden het prettig dat Loud de juridische zaken goed voor ons heeft geregeld. Zo heeft Michelle onze verkoopovereenkomst vernieuwd, waarin de afspraken helder verwoord zijn. Dit geldt ook voor de algemene voorwaarden en het privacy beleid die zij samen met ons hebben opgesteld. Hierbij is het advies altijd helder en duidelijk. Ook met een andere juridische zaak staan zij ons bij. Het is fijn om korte en directe lijnen te hebben. Loud neemt veel zorgen uit onze handen, en wij kunnen ons volledig richten op onze eigen werkzaamheden binnen onze onderneming.”

Benieuwd naar meer referenties?

Checklist algemene voorwaarden

Weten welke onderwerpen kunnen worden opgenomen in de algemene voorwaarden? Je leest het in onze checklist.

 

Checklist algemene voorwaarden

Staat je vraag er niet tussen?

Waarmee kunnen wij jou helpen?

    1/4
    Dit veld is verplicht
    2/4
    Dit veld is verplicht
    3/4
    Dit veld is verplicht
    4/4
    Dit veld is verplicht

    Form submitted