Algemene voorwaarden opstellen

In het ondernemerschap liggen valkuilen en hindernissen op de loer. Goede algemene voorwaarden opstellen is dan van belang om je hiertegen te beschermen. Denk aan betalingsvoorwaarden, klachtentermijnen, beperking van aansprakelijkheid, wijze van uitvoering, opzegging en annulering, garanties, levertermijnen en risico-overgang.

 

Voorbeelden algemene voorwaarden

Voor iedere dienst of product die je levert, gelden andere algemene voorwaarden. Daarom worden algemene voorwaarden altijd op maat opgesteld voor jouw onderneming. Hieronder benoemen we een aantal zaken per branche wat je in een algemene voorwaarden terug kunt laten komen:

  • Lever je een product? Hoe zit het met eigendomsvoorbehoud, risico-overdracht en levertijden?
  • Lever je advies? Hoe zit het met de aansprakelijkheid, tussentijdse beëindiging en het resultaat?
  • Maak jij een website of verricht je marketing activiteiten? Hoe zit het met werkzaamheden via SEA, oplevertermijnen en proeftermijnen?
  • Werk je in de bouw? Hoe zit het met de oplevering, werkbonnen en aansprakelijkheid?
  • Verkoop je online? Hoe zit het met de consumentenrechten, retourneren en bedenktijden?
  • Sluit jij onderhoudscontracten of service level agreements? Wat mag de klant van jou verwachten, hoe zit het met responstijd en beëindiging?

Werkwijze algemene voorwaarden opstellen

Tijdens een bespreking nemen we je wensen door en bespreken we de kosten zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Nadat we elkaar gesproken hebben en de wensen duidelijk zijn, ontvang je al binnen tien werkdagen een eerste concept. We bespreken de concept algemene voorwaarden en maken hem daarna definitief. Wij leggen je ook uit hoe je de algemene voorwaarden hoort te gebruiken en waarom dat zo belangrijk is. Niet in juridische taal, maar in gewoon begrijpelijk Nederlands. Want bij verkeerd gebruik van de algemene voorwaarden, gelden ze niet. Dat zou natuurlijk zonde zijn. We bespreken samen hoe we dit kunnen voorkomen.

Inkoopvoorwaarden laten opstellen

Koop jij veel in? Dan kunnen inkoopvoorwaarden interessant zijn. Middels inkoopvoorwaarden sluit jij overeenkomsten waarbij jouw voorwaarden van toepassing zijn.

Op deze manier bepaal je onder andere:

  • De betaalvoorwaarden;
  • Verplichtingen van de leverancier;
  • Garanties;
  • Levertijden;
  • Termijnen;
  • Aansprakelijkheid van leverancier;
  • Vrijwaringen;
  • Onderhoudsplicht leverancier;
  • Klachtenafwikkeling;
  • Zaken zoals keten aansprakelijkheid.

Vaak heeft jouw leverancier ook eigen algemene voorwaarden. Welke set algemene voorwaarden gelden dan? Je dient met jouw leverancier overeen te komen dat jouw inkoopvoorwaarden gelden in plaats van de algemene voorwaarden van jouw leverancier. Vermeld dit duidelijk in jouw schriftelijke communicatie en zorg dat je hierop een schriftelijk akkoord hebt bij ondertekening van de offerte.

Kosten opstellen algemene voorwaarden

Meestal geldt voor het opstellen van algemene voorwaarden ons vaste tarieven, afhankelijk van je branche. Wil je weten of dat ook geldt voor de algemene voorwaarden die jij wilt laten opstellen? Vraag nu vrijblijvend een offerte aan.

Referentie:

Applepie Communicatie

 

‘’Sanne heeft ons al een paar keer uitstekend bijgestaan en geadviseerd. Ze werkte onze algemene voorwaarden bij, stelde onze verwerkersovereenkomst op en adviseerde ons in arbeidsrecht. Maar ook een incassozaak en recent nog een inbreuk op de handelsnaamwet heeft ze tot een goed einde weten te brengen. Ze benadert haar werk niet alleen vanuit het juridisch aspect, maar bekijkt het ook als ondernemer. Sanne is deskundig, kordaat, proactief en komt met heldere feedback en gerichte suggesties. Wij kunnen Sanne van harte aanbevelen!‘’

 

Meer referenties? Lees onze referenties hier!

Staat jouw vraag er niet tussen?

Waar kunnen wij jou mee helpen?

    1/4
    Dit veld is verplicht
    2/4
    Dit veld is verplicht
    3/4
    Dit veld is verplicht
    4/4
    Dit veld is verplicht

    Form submitted