Loud - Juridisch Advies & Mediation
11-07-2022 | Ondernemingsrecht
Lees meer
Ben jij een ondernemer met een webshop of online platform? Dan zijn er een aantal nieuwe regels waarmee jij rekening dient te houden. Vanaf 28 mei 2022 gelden er namelijk verschillende nieuwe Europese regels ter bescherming van consumenten. Om te voorkomen dat je een (hoge) boete krijgt opgelegd, is het verstandig om te controleren of jouw webshop al aan de nieuwe regelgeving voldoet. We benoemen in dit artikel de volgende wijzigingen:
De nieuwe wetgeving ziet er met name op dat de verkopende partij de consument beter moet informeren over diverse zaken. Omdat er een aankoop op afstand wordt gedaan, kan de consument het product niet eerst zien en onderzoeken. Deze verplichtingen gelden niet alleen ten aanzien van webshops die enkel binnen Nederland leveren, maar ook op webshops die over de grens leveren.
Als Nederlandse webshophouder ben je verplicht om je klanten toegang te verschaffen tot je volledige website en volledige diensten. Daarbij mag je geen onderscheid maken uit welk land iemand komt. Een Belgische consument moet dezelfde producten voor dezelfde prijzen kunnen krijgen dan een Nederlandse consument. Verder moeten ook de betaalvoorwaarden en retourvoorwaarden hetzelfde zijn. Kortom, je mag consumenten uit andere landen niet weren, ook niet als deze consumenten van buiten Europa komen.
Onder de informatieplicht valt onder andere ook het duidelijk mededelen hoe iemand zich kan afmelden voor een gratis nieuwsbrief. Andere gratis diensten moeten binnen 14 dagen kosteloos opzegbaar zijn en de gegevens van de klant moeten ook per direct dan verwijderd worden bij afmelding. Op je website moeten je KvK-nummer en btw-nummer vermeld staan evenals contactgegevens. Ten slotte moet je ook op je website je klanten vooraf informeren over levertijden, je retourbeleid en je voorwaarden.
Vanaf eind mei geldt er een verbod op het (laten) plaatsen van valse reviews. Dit geldt niet alleen voor webwinkels zelf, maar ook op digitale platforms (denk aan Facebook en Instagram) of reviews op vergelijkingssites (zoals Trustpilot, Google etc). Als verkoper dien je daarom in te spannen om eerst een review te controleren op echtheid en of het wel echt klanten van je zijn die het plaatsen.
Tip: Controleer bijvoorbeeld of er bij één product binnen een korte tijd veel reviews zijn geplaatst en of er een vergelijkbare tekst is gebruikt.
Het controleren van de reviews is niet het enige wat dient te gebeuren. Als handelaar heb je ook een informatieplicht wat betreft het beleid dat je voert om de reviews te verifiëren. Zo dien je bijvoorbeeld aan te geven of alle positieve en negatieve reviews worden geplaatst en mag je niet meer enkel de positieve reviews plaatsen. Verder is het niet meer toegestaan om een ander tegen betaling een review te laten plaatsen.
Bij kortingsacties moet je ook transparant zijn over de oorspronkelijke prijs van het product. Je mag niet de prijs een tijd van te voren verhogen om daarna met een ‘korting’ alsnog voor dezelfde prijs als de oorspronkelijke prijs aan te bieden. Denk hierbij aan de black Friday deals. De korting moet gebaseerd worden op de laagste prijs van het artikel waarvoor het de afgelopen 30 dagen aangeboden werd.
Onlangs hebben wij over deze nieuwe regeling al een artikel geschreven. Dat artikel vindt u hier.
Wordt er op jouw webshop bijvoorbeeld een algoritme gebruikt om ervoor te zorgen dat een consument een gepersonaliseerd prijsaanbod krijgt? Dan dien je de consument te informeren over op welke manier de algoritmes werken en hoe het aanbod gepersonaliseerd wordt. Welke gegevens verzamel je daarvoor? Bijvoorbeeld recente zoekopdrachten, aankoopgeschiedenis, woonplaats of andere kenmerken van de klant. Informeren over deze zaken kan bijvoorbeeld door middel van een pop-up op je website of een apart kopje op je betaalpagina.
Een algoritme wat men gebruikt is de nationaliteit of woonplaats van iemand of de locatie vanaf waar de website bekeken wordt, dit wordt geoblocking genoemd. Vanaf eind mei 2022 is het ook verboden om gedeelten van je website te blokkeren voor bezoekers uit andere landen of met een andere nationaliteit. Een verbod op geoblocking dus.
Online marktplaatsen dienen voordat een consument iets koopt duidelijk aan te geven:
Twee bekende webshops die gezien worden als een online marktplaats zijn Amazon en Bol.com. Deze grote webshops verkopen ook producten van derden. In het geval jij zo’n zakelijke derde-verkoper bent, dan hoef jij je geen zorgen te maken. Het is aan de online marktplaatsen om de bovengenoemde informatie aan een consument te verschaffen. Let op… dit is natuurlijk anders als je zelf een online marktplaats begint.
Indien de bovengenoemde regels niet worden nageleefd, dan kan de Autoriteit Consument & Markt (hierna: ACM) actie ondernemen. Het niet naleven van deze regels kan namelijk als een oneerlijke handelspraktijk worden gezien. Afhankelijk van de omstandigheden van het geval zal er een sanctie in de vorm van een (hoge) boete worden opgelegd of kan de mogelijkheid worden gegeven om bepaalde aanpassingen te verrichten binnen een bepaalde termijn.
Als verkoper met een webshop of als aanbieder van online diensten zijn er enkele verboden en verplichtingen bij gekomen. Controleer jij nog geen reviews? Begin dan met het opstellen van een duidelijk beleid om dit beleid vervolgens uit te gaan voeren. Om te voorkomen dat de ACM een boete op gaat leggen, is het bovendien verstandig om te controleren of je voldoet aan de andere informatieplichten. Zorg dat je geen enkel risico loopt en laat je goed informeren!
Heb je nog vragen over deze nieuwe regels of heb je andere vragen? Dan kun je natuurlijk contact met ons opnemen.
Arbeidsrecht en sociale zekerheid