Lees meer

Meld je aan voor de nieuwsbrief
Aanmelden nieuwsbrief
Neem contact met ons op
Contact

€ 𝟔𝟎.𝟎𝟎𝟎 𝐯𝐞𝐫𝐠𝐨𝐞𝐝𝐢𝐧𝐠 𝐰𝐞𝐠𝐞𝐧𝐬 𝐝𝐫𝐮𝐤 𝐨𝐩 𝐳𝐢𝐞𝐤𝐞 𝐰𝐞𝐫𝐤𝐧𝐞𝐦𝐞𝐫

Kun en mag je als werkgever een zieke werknemer flink onder druk zetten tijdens de re-integratie? De HR medewerkers van een werkgever bleven strak op de re-integratie van een zieke werknemer zitten. Zo werd er meerdere keren een loonstop opgelegd, omdat de werknemer onder andere niet kwam opdagen tijdens gesprekken en zelfs een mediationsessie. Keerzijde hiervan is dat de medische situatie van de werknemer verslechterde en zijn beperkingen toenamen. Ondanks het opzegverbod vanwege ziekte verzoekt de werkgever ontbinding van de arbeidsovereenkomst. We bespreken het oordeel van de kantonrechter.

De situatie

De werknemer wordt als assistent filiaalmanager gevraagd om op zijn vrije dagen in te vallen voor een filiaalmanager. Nadat de werknemer aangeeft dat dit niet kan, omdat het zijn vrije dag is, laat de werkgever weten dat dit als werkweigering gezien wordt. De werknemer meldt zich enkele dagen later ziek.

De bedrijfsarts stelt vervolgens een probleemanalyse op waaruit blijkt dat de werknemer geen benutbare arbeidsmogelijkheden heeft en rust nodig heeft. Vervolgens begint het balletje van het conflict te rollen en spelen (onder andere) de volgende omstandigheden af:

  • De werkgever gaat direct over tot het plannen van een afspraak om een plan van aanpak op te stellen. De werknemer komt niet opdagen waardoor de werkgever het loon wordt stopgezet.
  • De werkgever weigerde om ondanks herhaaldelijke verzoeken rechtstreeks te communiceren met de gemachtigde van de werknemer.
  • De bedrijfsarts adviseert om in gesprek te gaan met de werknemer in een veilige setting. De HR medewerkers plannen vervolgens gesprekken in op het kantoor van werkgever. Werknemer komt niet naar deze afspraken. De werkgever legt opnieuw een loonstop op.
  • De bedrijfsarts adviseert meerdere malen mediation en wijst erop dat er op deze momenten door werknemer geen enkele druk mag worden ervaren. Bij het tweede advies stuurt de werkgever een bericht aan werknemer dat er binnen twee dagen mediation zal plaatsvinden. Op dat moment is echter de gemachtigde van de werknemer op vakantie. Werkgever wil dit niet afwachten en legt weer een loonstop op.
  • Mediation mislukt tot twee keer toe.
  • Ook op verschillende andere momenten legt de werkgever flinke druk op bij de werknemer. Het loon wordt dan ook meerdere keren stopgezet.

In de tussentijd heeft het UWV meerdere deskundigenoordelen gegeven waaruit blijkt dat de werknemer voldoende aan de re-integratie meewerkt.

Oordeel van de kantonrechter

De kantonrechter ontbindt de arbeidsovereenkomst niet op verzoek van werkgever, want het opzegverbod staat in de weg. Toch wordt de arbeidsovereenkomst ondanks het opzegverbod ontbonden. De arbeidsverhouding is ernstig en duurzaam verstoord. Dit komt vooral door het conflict met de HR medewerkers. De kantonrechter kan het opzegverbod omzeilen omdat de ontbinding in het belang van de werknemer is. Dit is volgens de kantonrechter het geval, nu het conflict ondanks mediation niet is verbeterd en het conflict de gezondheid van de werknemer heeft verslechterd.

Billijke vergoeding

Een billijke vergoeding kan worden toegekend als de ontbinding het gevolg is van ernstig verwijtbaar handelen van de werkgever. De kantonrechter meent dat hier sprake van is. De werkgever heeft namelijk vanaf het eerste moment doortastend opgetreden. Zo had de werkgever de werknemer niet mogen beschuldigen van werkweigering op een vrije dag van de werknemer.

Daarnaast kenmerkt het gedrag van de werkgever zich als het constant opvoeren van de druk op werknemer waarbij geen rekening is gehouden met de belangen van de werknemer. De werkgever stelde onredelijke eisen. De werknemer moest onder andere langs komen voor het ondertekenen van een plan van aanpak terwijl er geen benutbare arbeidsmogelijkheden waren. Ook het meteen dreigen met loonsanctie(s) is onredelijk.

Bovenal vindt de kantonrechter het ernstig verwijtbaar dat de werkgever de adviezen van de bedrijfsarts niet opvolgt. Allereerst adviseerde de bedrijfsarts in gesprek te gaan in een veilige setting. In plaats daarvan werd de werknemer uitgenodigd om op kantoor te komen. Daarna adviseert de bedrijfsarts mediation te starten en dat werknemer tijdens de contactmomenten geen druk mag ervaren. De werkgever plant echter binnen twee dagen de mediation in en legt hierdoor alsnog druk op bij de werknemer.

Ook het onterecht opleggen van drie loonstops en vervolgens het loon over die perioden niet uitbetalen is volgens de kantonrechter ernstig verwijtbaar. Dit heeft de situatie voor werknemer alleen maar verslechterd.

Uiteindelijk oordeelt de kantonrechter dat een billijke vergoeding van € 60.000,- wordt toegekend. Daarnaast dient de werkgever een transitievergoeding te betalen en moet de werkgever opdraaien voor de juridische kosten die de werknemer heeft gemaakt gedurende de re-integratie.

Juridische relevantie

Deze uitspraak is relevant. In de praktijk zien we vaker dat een werkgever behoorlijke druk oplegt bij een werknemer tijdens de re-integratie. Dit komt vaak niet ten goede van de gezondheid van de zieke werknemer. Uit deze uitspraak blijkt dan ook dat je als werkgever tijdens de re-integratie binnen de grenzen van redelijkheid moet blijven én rekening moet houden met de belangen (met andere woorden: de gezondheid) van de werknemer. Druk uitoefenen is immers geen goede begeleiding.

 

Bron:

Rb. Midden-Nederland 1 juli 2025, ECLI:NL:RBMNE:2025:3637

Vraag vrijblijvend een offerte aan

    Neem contact met mij op
    Liever direct contact opnemen?