Loud - Juridisch Advies & Mediation
09-10-2019 | default
Lees meer
Je hebt ruzie met je baas of werknemer en het ziet er niet naar uit dat het nog goed komt. De werknemer meldt zich ziek. Maar hoe dan verder? Welke rechten en plichten zijn er bij conflict en ziekte?
Voorbeeldzaak:
De vlam sloeg in de pan, vandaag kreeg Robin bij aanwezigheid van de klant de volle laag van haar manager Ellen. Dat was niet de eerste keer, maar deze keer was de maat vol voor Robin. Ze probeert zo secuur te werken maar het is toch nooit goed. Ze meldt zich de volgende dag ziek. Al maanden voelt Robin spanning en gaat ze met een knoop in haar maag naar haar werk. Ellen blijft haar kritiek geven en heeft zelfs één keer aangegeven dat Robin misschien beter ergens anders kan gaan werken. Robin loopt op eieren, is moe en onzeker. Ze voelt zich niet meer in staat om te werken.
Ellen kan haar oren niet geloven, Robin heeft zich ziekgemeld! Volgende maand moet het project af en nu staat Ellen er helemaal alleen voor! Ellen vroeg gisteren nog in het bijzijn van de klant of Robin over drie dagen het rapport in orde wil hebben, hier zat de klant namelijk al 2 weken op te wachten. Nu moet Ellen het alsnog zelf doen! Ze weet niet wat er met Robin aan de hand is, maar de laatste maanden loopt Robin er de kantjes vanaf. Robin vergeet dingen waar Ellen haar telkens op moet wijzen. Door de ziekmelding moet Ellen weer overwerken in het weekend.. zullen haar man en kinderen leuk vinden..
Spanningen, een conflict, ze kunnen al snel uit de hand lopen. Een verstoorde arbeidsrelatie telt alleen verliezers. Thuis blijven door het conflict lost het probleem niet op maar blijven werken lukt vaak ook niet meer. De verhoudingen staan op scherp, er zijn frustraties van beide kanten en het vertrouwen is verdwenen. ‘’Even’’ uitpraten of samenwerken lijkt niet meer mogelijk.
Vanaf het moment dat Robin zich ziek meldt, gaat de bedrijfsarts zich ermee bemoeien, eventueel het UWV, de HR afdeling en zelfs eventueel juristen of advocaten. Vrienden en familie bemoeien zich ermee en geven goed bedoelde adviezen. Ellen is boos en ook de werkgever vraagt zich af wat er speelt. Welk advies kan gevolgd worden en wat moet Robin doen? En wat moet haar werkgever doen?
Vaak is een werknemer ziek als gevolg van een conflict, of ontstaat er naast het verzuim een conflict. In het kader van de re-integratie (terug gaan naar werk) moet dat conflict opgelost worden, zo zal ook de bedrijfsarts aangeven. In dit geval geeft de bedrijfsarts na het horen van Robins verhaal aan dat Robin thuis zit door een arbeidsconflict. De bedrijfsarts stelt daarom mediation voor.
Robin en Ellen kunnen niet meer door één deur. Laat staan dat ze hun conflict kunnen uitpraten. Toch zit Robin ongewild door het conflict thuis. Niets doen of gesprekken voeren met de HR afdeling of juristen zullen het probleem niet oplossen. De werkgever volgt het advies van de bedrijfsarts en belt een mediator.
Tijdens het eerste mediationgesprek wordt vooral gesproken over de afgelopen maanden, eerst konden Robin en Ellen het goed met elkaar vinden, de laatste maanden moeten ze nauwer samenwerken en dat lijkt niet goed te lukken.
Ellen geeft aan dat Robin er de kantjes vanaf loopt door half werk te leveren. Robin geeft aan dat Ellen haar in het bijzijn van collega’s en klanten telkens afzeikt. Verder geeft Robin aan dat ze de nieuwe opdrachten lastig vindt, maar overwerkt en haar best doet. Ellen geeft aan dat ze gestrest is door het grote project, ze heeft harde cijfers en deadlines van haar manager gekregen, dit zorgt ervoor dat ze onbedoeld een kort lontje heeft. Als Ellen goed werk levert, wordt haar contract verlengd. Doordat ze Robins werk vaak moet herstellen, werkt Ellen veel over waardoor ze ruzie krijgt met haar man, ze neemt dat Robin kwalijk. Verder vindt Ellen dat Robin een houding heeft alsof het haar allemaal niet interesseert. Robin geeft aan dat ze het project als uitdaging ziet maar dat ze onvoldoende begeleiding krijgt. Ook mist Robin waardering voor haar werk en kwetst de manier van spreken haar, de laatste weken heeft Robin daarom geen lol meer in haar werk.
De mediator spreekt met de dames af dat ze nadenken over wat ze verteld en gehoord hebben en dat ze de week erop verder gaan. Zowel Robin en Ellen zijn blij dat ze hun hart hebben kunnen luchten, dat ze hun verhaal hebben verteld zonder onderbroken te worden. Ook hebben ze allebei nieuwe dingen van elkaar gehoord, zo wist Robin niet dat Ellens contract verlengd kan worden en dat ze veel stress heeft en ruzie heeft met haar man over het vele overwerken. Ellen wist niet dat Robin het project een leuke uitdaging vindt en haar best wil doen, maar dat Robin begeleiding en waardering mist, ook schrok Ellen dat ze overkomt als een harde gemene tante. Ellen gaat na over de manier waarom ze Robin aanspreekt en Robin gaat bij zichzelf na hoe ze op andere overkomt.
De tweede bespreking gaat al soepeler, Robin en Ellen evalueren kort het vorige gesprek en kunnen het verleden laten rusten, er is excuses gemaakt en ze geven beiden aan dat ze het niet zo bedoeld hebben. Ze geven beiden aan dat ze samen het project tot een goed einde willen brengen. De dames maken samen werkafspraken. Ze spreken af dat de werkafspraken na drie weken geëvalueerd worden bij de mediator.
Na drie weken blijken de werkafspraken te werken en blijkt zelfs dat Robin en Ellen op vrijdag samen zijn gaan lunchen.
Zowel werkgever als werknemer moeten meewerken aan het oplossen van een conflict. Loon zomaar stopzetten kan niet, maar als werknemer helemaal niet meewerken, bijvoorbeeld niet komen opdagen bij afspraken, kan ook niet.
‘’We gaan hier nooit uitkomen’’ en ‘’ik zie echt geen oplossing, ze gaat echt niet meewerken hoor!’’ zijn uitspraken die we vaak horen tijdens kennismakingsgesprekken voordat de mediation gestart wordt. Bij een conflict lijkt een oplossing vaak niet haalbaar. Toch blijkt keer op keer dat mediation wel baat heeft en dat de grote meerderheid binnen 2 a 3 gesprekken er samen uitkomt.
Een arbeidsconflict? Bel voor informatie over mediation en voor het maken van een vrijblijvende kennismaking.
Bron: Mw. mr. S.H.A. de Kleijne
Arbeidsrecht en sociale zekerheid