Loud - Juridisch Advies & Mediation
30-10-2019 | Overeenkomstenrecht
Lees meer
Een contract onderteken je en vervolgens verdwijnt het in het (digitale) dossier. Maar als er op een bepaald moment toch een discussie ontstaat over een factuur of de kwaliteit van het werk, is dat contract ineens heel belangrijk. Want dan rijst de vraag: welke afspraken zijn er gemaakt en wie draagt het risico?
Als het contract niet goed is opgesteld, kan het tegen je werken. Ook kan een contract de discussie vergroten, bijvoorbeeld als het te onduidelijk is. Ben jij bij aanvang van de samenwerking bewust bezig met de invulling van de overeenkomst, dan gaat jouw wederpartij dat ook doen. En is het vanaf het allerbegin veel duidelijker wat je van elkaar kunt verwachten. Dit verkleint de kans op conflicten en bevordert een sterkere samenwerking.
Het is aan de jurist om jouw verwachtingen goed op papier te zetten en het contract vóór jou te laten werken. Een jurist heeft als taak om na te gaan of:
zijn bijvoorbeeld de inhoudelijke opdracht en bijbehorende kwaliteitseisen goed en duidelijk omschreven? Vaak zijn zaken wel besproken, maar niet opgenomen in het contract.
denk aan termijnen, betalingen, aansprakelijkheid en garanties.
kun je tussentijds beëindigen en wat gebeurt er dan? Welke afspraken gelden er bij klachten?
Schakel je pas een jurist in als er een discussie ontstaat, dan kan er alleen geroeid worden met de riemen die je hebt. Mondt de discussie ook nog uit in een conflict, dan verlies je zelfs de klant. Eeuwig zonde!
Duidelijke afspraken kunnen een conflict voorkomen en de samenwerking bestendigen. En zo blijft dat contract waar je het graag hebben wilt: in het (digitale) dossier.
Bovenstaand artikel heeft in 2018 in Magazine Booming gestaan.
Arbeidsrecht en sociale zekerheid