Loud - Juridisch Advies & Mediation
30-10-2019 | Overeenkomstenrecht
Lees meer
Wanneer heeft u de mogelijkheid om uw werkzaamheden of verplichtingen op te schorten(uit te stellen)? Deze mogelijkheid kunt u hebben op grond van de wet of op grond van uw overeenkomst/algemene voorwaarden.
U kunt uw verplichtingen opschorten wanneer uw afnemer wederom goederen bestelt maar de laatste facturen nog niet betaald heeft. U kunt dan een beroep doen op het opschorten van uw werkzaamheden en de goederen niet leveren totdat de facturen betaald zijn. Een ander voorbeeld: u ontvangt maar 50 % van de bestelling maar u ontvangt wel de gehele factuur, u kunt uw betalingsverplichting dan ook opschorten totdat u 100% van de levering heeft ontvangen. U kunt dus in bepaalde gevallen uw verplichten/prestaties uitstellen totdat de wederpartij zijn verplichtingen/prestaties heeft voldaan.
In de wet is het recht van opschorting als volgt geregeld:
Artikel 6:262 BW:
Het opschorten van uw werkzaamheden/verplichtingen is een goed middel om ervoor te zorgen dat u niet teveel nadeel ondervindt door uw nalatige wederpartij. Doordat u uw werkzaamheden/verplichting opschort, zal uw wederpartij actief reageren op uw opschorting. De opschorting kan als pressiemiddel werken zodat uw wederpartij de overeenkomst nakomt en uw factuur alsnog betaalt dan wel de goederen levert. Zodra dat is gebeurd, kunt u uw werkzaamheden ook weer hervatten. Komt uw wederpartij alsnog de afspraken niet na, dan kan er sprake zijn van een wanprestatie en treedt de wederpartij in verzuim. Vanaf dat moment zijn er meerdere juridische instrumenten mogelijk, bijvoorbeeld nakoming vorderen, schade vorderen en/of de overeenkomst ontbinden.
Het recht om op te schorten is van regelend recht voor overeenkomsten tussen bedrijven, dit betekent dat u en uw wederpartij dit recht kunnen beperken,uitsluiten of uitbreiden. Vaak gebeurt dit in de algemene voorwaarden. Kijk hier dus eerst naar voordat u uw verplichtingen opschort. Wanneer u uw werkzaamheden opschort terwijl dit recht eigenlijk is uitgesloten, kan uw wederpartij u aansprakelijk stellen voor eventuele schade als gevolg van uw onterechte opschorting.
Bij consumenten mag u het recht tot opschorting niet beperken of uitsluiten in uw algemene voorwaarden. Uw klant-consument mag zich dus altijd op opschorting beroepen wanneer u de overeenkomst niet nakomt.
Vragen over het opschorten van verplichtingen? Neem dan contact met ons op door te bellen naar 0413 76 75 40 of vul ons contactformulier in op onze contact pagina.
Blog: Mw. mr. S.H.A. de Kleijne
Arbeidsrecht en sociale zekerheid
Overeenkomstenrecht