Lees meer

Meld je aan voor de nieuwsbrief
Aanmelden nieuwsbrief
Neem contact met ons op
Contact

Luchtvaartmaatschappij KLM maakt gebruik van een no-showclausule. Dit betekent dat consumenten, die een retourticket hebben geboekt en de heenvlucht hebben gemist vanwege omstandigheden, bij het inchecken voor de retourvlucht een toeslag moesten betalen. Volgens de Consumentenbond is het rekenen van deze toeslag niet toegestaan. De Consumentenbond startte daarom een procedure tegen KLM.

De rechtbank oordeelde dat er geen uitzonderingsclausule was opgenomen door KLM. Iedere passagier, die de heenvlucht mistte, moest een toeslag betalen voor de terugvlucht. Het maakte daarbij niet uit wat de reden is voor het missen van de heenvlucht. Volgens de rechtbank is het betalen van de toeslag daarom onredelijk. De no-showclausule is tijdens de rechtszaak aangepast door KLM. Sinds de aanpassing gelden er wel uitzonderingen. Niet in alle gevallen hoeft een passagier, die de heenvlucht heeft gemist, een toeslag te betalen voor de terugvlucht. Volgens de rechtbank is de nieuwe no-showclausule van KLM wel toegestaan.

Bron:Hof Amsterdam| jurisprudentie| ECLI:NL:RBAMS:2021:2854| 01-06-2021

Vraag vrijblijvend een offerte aan

    Neem contact met mij op
    Liever direct contact opnemen?