Lees meer

Meld je aan voor de nieuwsbrief
Aanmelden nieuwsbrief
Neem contact met ons op
Contact

Na de laatste persconferentie wordt thuiswerken weer de norm. Wat moet je als werkgever eigenlijk allemaal doen om thuiswerken mogelijk te maken? En waar moet je voor zorgen?

In de hoofdregel is de werkgever verantwoordelijk voor de werkplek van de werknemer. De werkplek moet voldoen aan de Arbo-wetgeving en aan de eisen voor veiligheid en gezondheid. Als iemand zijn werkzaamheden vanuit huis uitoefent, dan heb je als werkgever minder controle over de werkplek. Je kan mogelijk niet bij iedereen thuis langs gaan en controleren of er een bureau en bureaustoel zijn die voldoen aan de arbo-eisen. Toch ben je als werkgever ook voor de thuiswerkplek verantwoordelijk. Om hoge boetes van de arbeidsinspectie te voorkomen, kan je werken met een thuiswerkbeleid.

Wat is een thuiswerkbeleid?

In een thuiswerkbeleid maak je afspraken met jouw werknemers over de werkplek thuis. Laat de werknemers zelf controleren of hun werkplek voldoet aan de arbo-eisen. Heeft de werknemer geen bureaustoel, dan moet u de werknemer erop attenderen dat hij niet veilig en gezond werkt als hij het thuiswerken dan maar vanaf de bank of een luie stoel uitvoert. In het thuiswerkbeleid kun je dus minimale eisen opnemen en aangeven wat de risico’s voor de werknemer zijn als hij het beleid niet wil opvolgen.

Het thuiswerkbeleid is een algemeen beleid binnen je bedrijf hoe je met bepaalde situaties omgaat. Heeft iemand bijvoorbeeld geen vaste pc, maar enkel een laptop, dan kan je aangeven of die werknemers de gelegenheid hebben om een computerscherm vanaf kantoor mee te nemen of dat zij bijvoorbeeld een budget krijgen om zelf de missende zaken aan te schaffen. Het is aan jou hoe ver je daarin wilt gaan en wat wel en niet door de werkgever ter beschikking wordt gesteld. Dit kan je in het beleid opnemen, zodat de werknemers ook weten voor welke zaken ze bij jou terecht kunnen.

Welke zaken moeten er in een thuiswerkbeleid worden opgenomen?

Je dient op te nemen welke regels je stelt aan de thuiswerkplek. Geef de werknemer handvaten om hun eigen werkplek te controleren. Geef ook aan in het thuiswerkbeleid dat het de eigen verantwoordelijkheid is van de werknemers om tijdig aan te kaarten als er niet op een veilige en gezonde manier thuis gewerkt kan worden. Daarmee voorkom je niet alleen klachten bij werknemers in de toekomst, maar heb je het bedrijf ook beter ingedekt tegen mogelijke boetes van de arbeidsinspectie. Verder dienen er in het beleid te staan welke sancties de werknemer kan krijgen voor het overtreden van het thuiswerkbeleid, zoals een officiële waarschuwing of geen recht op schadevergoeding bij klachten door de werkplek.

Ten slotte moet er in het beleid ook iets worden opgenomen over de mentale gezondheid van de werknemers. Stel iemand ervaart eenzaamheid of depressieve klachten door het gebrek aan sociaal contact in verband met het thuiswerken, dan moet je daarvoor een beleid maken hoe je hiermee om gaat. Bijvoorbeeld het aanwijzen van een vertrouwenspersoon waar de betreffende werknemer terecht kan met zijn/haar problemen of het verzorgen van cursussen of trainingen op het gebied van mentale gezondheid voor je werknemers.

Kortom, het maken van een thuiswerkbeleid is zeker aan te raden als je werknemers (gedeeltelijk) thuiswerken.

Heb je hier verder nog vragen over of wil je hulp bij het maken van een thuiswerkbeleid? Neem dan vooral contact met ons op. We helpen je graag!

 

Vraag vrijblijvend een offerte aan

    Neem contact met mij op
    Liever direct contact opnemen?