Lees meer

Meld je aan voor de nieuwsbrief
Aanmelden nieuwsbrief
Neem contact met ons op
Contact

Veel grote webshops hanteren een gratis verzend- en retourbeleid. Kleinere webshops zijn dit over gaan nemen; simpelweg om dezelfde service te bieden. Doordat het afgelopen jaar zowel de transportkosten als de brandstofprijzen flink hoger zijn geworden, lijkt een gratis verzend- en retourbeleid eigenlijk niet meer van deze tijd te zijn. Bovendien retourneren consumenten vaak (een gedeelte van) hun aankopen met als gevolg: geen omzet, terwijl je kosten hebt gemaakt voor de verzending. Vandaar de vraag: welke rechten en plichten heb je als eigenaar van een webshop richting de consument?

Zijn gratis retourzendingen verplicht?

Hoewel we het misschien wel denken, staat er in de wet helemaal geen verplichting om een consument gratis verzend- en retouropties te bieden. Hierdoor is het gewoon toegestaan een consument die een product bestelt en vervolgens weer wil retourneren dit op eigen kosten te laten doen. Bij een retourzending binnen 14 dagen hoef je volgens de wet enkel de koopsom terug te betalen, maar niet de verzendkosten. Je bepaalt dus zelf of je de volledige, slechts een kleine bijdrage of geen verzend- en retourkosten rekent.

Verzendkosten bij herstel

Er geldt wél een uitzondering waarbij je als verkoper toch de verzendkosten dient te vergoeden. Het gaat dan om de situatie dat het product, dat je geleverd hebt aan een consument, niet voldoet aan de overeenkomst. Denk bijvoorbeeld aan een product dat de consument kapot ontvangt of waarvan één onderdeel niet is meegeleverd. Het is dan aan jou om als verkoper de kosten die gemaakt worden om alsnog aan de overeenkomst te voldoen, volledig te betalen. Hieronder vallen ook de verzendkosten van bijvoorbeeld het missende onderdeel dat achteraf nog wordt opgestuurd of de kosten voor het heen en weer sturen om het kapotte product te herstellen of te vervangen.

Vermeld wat jij hanteert

Als webshophouder ben je sinds eind april 2022 verplicht om consumenten over bepaalde zaken te informeren. Hieronder valt ook dat je dient aan te geven of de consument de kosten van het retourneren wel of niet zelf moet betalen. Je kunt er daarom voor kiezen om dit op jouw website duidelijk te vermelden en/of om dit op te nemen in jouw algemene voorwaarden. Wil je meer over deze informatieplichten weten? Lees dan onze blog hierover.

Nieuwe trend in de praktijk

Uit onderzoek van het FD is gebleken dat veel webshops terug gaan naar een beleid zonder gratis retourneren. Ook jij als webshopeigenaar kunt de afweging maken of je jouw klanten de verzend- en/of retourkosten weer voor eigen rekening wilt laten nemen. Het is immers niet wettelijk verplicht. Uiteindelijk kan het ook positieve gevolgen hebben, zoals dat je administratie overzichtelijker wordt, je minder omzet misloopt en zo worden onnodige heen en weer transporten verminderd. En nog een bijkomende omstandigheid: het is niet alleen goed voor de kosten, maar ook voor het milieu!

Kortom…

Het vergoeden van verzend- en retourkosten is niet wettelijk verplicht. Dit is slechts anders als je een product aan een consument hebt geleverd dat niet aan de overeenkomst voldoet, doordat er bijvoorbeeld een onderdeel ontbreekt of omdat het kapot is. Bovendien is het verstandig om op jouw website of in jouw algemene voorwaarden te vermelden of je wel of geen gratis verzend- en/of retourbeleid voert.

Heb jij hier nog vragen over? Laat het ons dan vooral weten.

 

Vraag vrijblijvend een offerte aan

    Neem contact met mij op
    Liever direct contact opnemen?