Lees meer

Meld je aan voor de nieuwsbrief
Aanmelden nieuwsbrief
Neem contact met ons op
Contact

Ook wanneer het druk is op de luchthaven zou een passagier met de vastgestelde minimum connecting time (mct) genoeg tijd moeten hebben om een overstap naar de volgende vlucht te halen, zo oordeelt de rechtbank Noord-Holland.

Een passagier vliegt van Belgrado, via München, naar Amsterdam. Aangezien het eerste deel van de vlucht twee minuten vertraagd is, mist de vrouw de aansluitende vlucht. Deze wordt omgeboekt naar een andere vlucht. Zij schakelt hierop een bemiddelingsbedrijf in om compensatie te vorderen wegens de vertraging.

Volgens de luchtvaartmaatschappij heeft de vertraging van de eerste vlucht de passagier echter niet verhinderd om de overstap te halen. Het is dan ook aan de vrouw zelf te wijten dat zij de overstap heeft gemist. Daarnaast zou de vertraging van de eerste vlucht het gevolg zijn geweest van buitengewone omstandigheden, die niet voorkomen hadden kunnen worden.

Verantwoordelijkheid passagier

De rechtbank Noord-Holland volgt de redenering van de vervoerder. De mct op het vliegveld van München is 35 minuten. In het oorspronkelijke vluchtschema had de vervoerder 40 minuten ingepland. Nu de vlucht met twee minuten vertraging in München is aangekomen, had de vrouw nog 38 minuten voor de overstap. Ook is het de verantwoordelijkheid van de passagier om zich tijdig bij de gate te melden. Dat het druk is op de luchthaven doet daar niets aan af. De rechtbank wijst de vorderingen daarom af. De proceskosten komen voor rekening van het bemiddelingsbedrijf.

ECLI:NL:RBNHO:2022:4312

Bron: Rechtbank Noord-Holland | jurisprudentie | ECLI:NL:RBNHO:2022:4312 9251641 | 25-04-2022

Vraag vrijblijvend een offerte aan

    Neem contact met mij op
    Liever direct contact opnemen?